تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

سید امید مدنی شنبه 11 آذر 1402 - 15:23
تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

در صنایع مختلف چوب و فلز از فرز های مختلفی استفاده می‌شود که دارای قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوت هستند . از جمله این فرزها می‌توان به فرز انگشتی و مینیاتوری اشاره کرد در این مقاله تلاش بر معرفی برخی از ویژگی‌ها و کاربردهای آنها داریم و به شرح تفاوت آنها می‌پردازیم.

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری چیست؟

کوچک‌ترین عضو خانواده فرزها که در صنایع مختلف هنری و خانگی استفاده بسیار گسترده‌ای دارد فرز مینیاتوری نامیده می‌شود. مدلهای مختلفی از این نوع فرز وجود دارد که کار آنها یکسان و تنها نوع کار و مدل آنها ایجاد تفاوت می کند. از جمله آن‌ها می‌توان به فرز مینیاتوری برقی، فرز مینیاتوری پدالی، فرز مینیاتوری خرطومی، فرز مینیاتوری شارژی یا تنوع های دیگر فرز مینیاتوری اشاره کرد.
گستره زیاد استفاده از فرز مینیاتوری باعث فروش بالا و پرطرفدار بودن این نوع فرز گردیده است. فرز مینیاتوری در بازار دارای طیف گسترده از مدل‌ها و قیمت‌هاست. دلیل این گستردگی استفاده از فرز مینیاتوری در صنایع‌های مختلف چوب، فلز، پلاستیک و همچنین در مصارف هنری و کارگاهی است.
از جمله کارهای انجام شده با فرز مینیاتوری می‌توان به حکاکی روی شیشه، چوب، طلا، منبت کاری، مجسمه سازی و بسیاری دیگر از کاربردها نام برد.

سه نظام و کولت فرز مینیاتوری به دلیل کوچکتر بودن این نوع فرز متفاوت با سایر خانواده فرزها می‌باشد. فرز مینیاتوری از سه نظام 0.7 میلیمتر قابلیت نصب مته دارند تا سه نظام‌های 5 و حتی 6 میلیمتر در کولت ها نیز از سایز 1 و 2 تا سایزهای 4 و 5 میلیمتر قابلیت نصب در این نوع از فرزها موجود است باید به این نکته توجه داشته باشیم که سری فرز یا ابزارهای که مورد استفاده قرار می‌دهیم با سایز کولت فرز مینیاتوری یا سه نظام آن هماهنگ باشد.

منبت کاری با فرز مینیاتوری

منبت کاری یا  کنده کاری روی چوب یکی از کاربردهای اصلی فرز مینیاتوری می‌باشد که استاد کاران چوب و منبت با این ابزار آثاری ماندگار را خلق می‌کنند. در زمان‌های قبل از فرز مینیاتوری با استفاده از ابزار آلات دستی از جمله مغار و شفره از نوع مغارهای نیم گرد کار روی چوب یا حکاکی انجام می‌شد. امروزه این ابزار در مجموعه‌ها و کارخانه‌های مبلمان جای خود را به فرزها و دستگاه‌های سی ان سی داده‌اند که با راحتی و کمترین خطایی منبت کاری را انجام می‌دهند.

مجسمه سازی با فرز مینیاتوری

از کاربردهای معرفی شده در این مقاله که توسط تیم تحریریه صنعت تهران برای شما آماده شده است می‌توان به مجسمه سازی و ساخت احجام نیز اشاره کرد، فرز مینیاتوری در حین مجسمه سازی شما را سریع، دقیق و آسوده می‌کند. با نصب ابزارهای مناسب می‌توان مواد مختلفی را تراش داد که در پیاده سازی اشکال هندسی و غیر هندسی استفاده‌های فراوانی دارد. به دلیل ظرافت و حجم کوچک فرز مینیاتوری می‌توان حجم‌های به سایز ظریف و زیبایی را ساخت. مجسمه سازان از فرز مینیاتوری در تراش مجسمه‌های از جنس سنگ، گچ، سفال، شیشه، فلزات و پلاستیک استفاده می‌کنند.

برش کاری با فرز مینیاتوری

در صنعت یکی از موارد استفاده از فرزهای مینیاتوری برش کاری می‌باشد تنها کافی است از تیغ‌های مناسب کار خود در این موارد استفاده کنید. برش کاری با فرز مینیاتوری دارای ظرافت و دقت بالایی می‌باشد.
در اینجا نیاز هست به موردی که در بازار رایج است اما درست نیست اشاره کنیم. فرز انگشتی با فرز مینیاتوری متفاوت است و دو ابزار جدا هستند. در بازار از نام‌هایی مانند فرز حکاکی مینیاتوری، فرز انگشتی مینیاتوری، فرز حکاکی، دریل مینیاتوری، دریل حکاکی، مته حکاکی، فرز حکاکی چوب و … استفاده می‌کنند.

فرز انگشتی

فرز انگشتی چیست؟

یکی دیگر از اعضای خانواده بزرگ فرزها فرز انگشتی نام دارد که از لحاظ ابعاد کمی بزرگ‌تر از فرز مینیاتوری می‌باشد ولی از سنگ فرز کوچک‌تر است که در هر دوی آنها نوع فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه موجود می‌باشد.
فرز انگشتی از انواع فرزهای مستقیم است که اسپیندل آن در راستای شفت خروجی موتور قرار دارد و یا به اصطلاح مستقیم است.
فرز انگشتی بر خلاف سنگ فرز یا مینی فرز که شفت خروجی با زاویه 90 درجه نسبت به زاویه قرارگیری موتور است، فرز انگشتی در یک راستا قرار دارد.

فرز انگشتی یا سنگ انگشتی بسیار صنعتی‌تر از فرز مینیاتوری است و بیشتر در تراش و فرز کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد البته با توجه به ابعاد و اندازه این ابزار برای انجام کارهای ظریف‌تر استفاده می‌شود. یکی از مهمترین مشخصه‌های فرز انگشتی سایز کولت آن است که 6 میلی متر و در موارد محدودی با سایز کولت 8 میلی متر در دسترس است. البته برخی از فرزهای انگشتی نیز وجود دارند که در سایزهای 6 و 8 مورد استفاده هستند.

کاربرد فرز انگشتی یا سنگ انگشتی

از فرز انگشتی در صنایع فلزی استفاده زیادی می‌شود برای سنگ زنی برش و برداشت جای جوش از کارهای فلزی و ساب زدن فلزات. به دلیل ابعاد و تنوع در سری‌ها در صنایع مبلمان نیز مورد استفاده قرار  می‌گیرد که به راحتی جای جوش‌ها و برش قطعه‌های نازک را انجام می‌دهد.

برشکاری و براده برداری با فرز انگشتی

مورد استفاده بعدی در براده برداری و شکل دهی به متریال های مختلف مانند انواع پلاستیک و قطعات چوبی و فلزی و فولادی است به عنوان نمونه برای ساخت و پرداخت یک قطعه صنعتی که در انتهای کار است غالباً امکان براده برداری با دستگاه تراش یا فرز نیست و حتماً باید از فرز انگشتی باقیمانده کار قالب را حذف کرد.
یکی از موارد دیگر از کاربردهای فرز انگشتی یا سنگ فرز برشکاری می‌باشد در این کار توسط تیغ برش یا فرز پولکی که روی سری یک دنباله با کولت 6 میلی متر قرار می‌گیرد عملیات برش کاری انجام می‌شود. به دلیل کاربرد فراوان این فرز در برش فلزات و انواع فولادها، چوب و دیگر مواد صنعتی به جرات می‌توان فرز پولکی را یکی از بهترین ابزار آلات برش مواد معرفی کرد.

سمباده زنی با فرز انگشتی

مورد علاقه ترین کار با فرز انگشتی، سنباده زنی است که با استفاده از سنباده‌های مختلف و نصب آن روی فرز انگشتی به راحتی برداشت از روی مواد و متریال های مختلف برای ما امکان پذیر خواهد بود. از انواع مختلف سنباده‌ها در بازار می‌توان به سنباده چتری، سنباده حلقوی و سنباده‌های دیگر اشاره کرد. امکان نصب آسان از مزیت‌های فرز انگشتی نسبت به ابزار آلات دیگر است. تنوع سنباده‌ها کار بر روی فلزات، چوب و شیشه را برای شما دقیق و سریع می‌کند و برای سطوح صاف نیز شما می‌توانید از سنباده‌های تخت برای آماده سازی زیرکار برای رنگ استفاده کنید.

در آخرین کاربرد در فرز انگشتی می‌توان به فرجه سیمی که بر روی انواع فرز مینیاتوری نصب می‌شود اشاره کرد. با این فرچه شما برای رنگ زدایی یا رنگ بری و تمیز کاری قطعات فلزی بی نیاز می‌شوید.

تفاوت فرز انگشتی با مینیاتوری

سایز یکی از بزرگترین تفاوت‌ها در فرز انگشتی با فرز مینیاتوری است که بزرگتر بودن فرز انگشتی توان موتور و حجم و وزن دستگاه را بیشتر کرده و موارد استفاده را صنعتی‌تر و در حجم بالاتر انجام می‌دهد.
مسئله دیگر تفاوت‌ در سایز کولت یا کار گیر آنها است. به طور معمول در فرز انگشتی از سایز کولت 6 یا 8 میلیمتر استفاده می‌شود در حالی که در فرز مینیاتوری از کولت های 5 و 6 استفاده می‌شود.

بهترین های بازار

برندهای مختلفی در بازار فرز انگشتی موجود است که می‌توان به فرز انگشتی متابو، فرز انگشتی آاگ، فرز انگشتی بوش و برندهایی چون فرز انگشتی کرون و کنزاکس نام برد در صنعت تهران شما برند مورد نظر خود را در کمترین زمان پیدا خواهید کرد و البته از مشاورین مجرب ما نیز در این صنعت می‌توانید استفاده کنید تا بهترین ابزار و برند با توجه به نیاز شما ارائه شود. 
قیمت مناسب و ارسال رایگان کالا در کنار ضمانت اصالت و صرف کمترین هزینه برای رفت و آمد (چون آنلاین این کار رو می‌کنید) از خصوصیات صنعت تهران محسوب می‌شود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد